יום רביעי, 10 באוגוסט 2011

עוד על רבנים ופייסבוק

לפני כשבוע כתבתי אודות רבנים ופייסבוק בעקבות דיון שהתנהל בכנס של רבני צהר עם רבני קהילות מארצות הברית. אחד המשתתפים באותו דיון היה הרב ראובן ספולטר, לפנים רב קהילה בארה"ב וכיום תושב היישוב יד בנימין. אודות הדיון בכנס הוא כתב בבלוג שלו (קישור) ולפני מספר ימים הוא הוסיף עוד רשימה בנושא ובו תובנות נוספות אודות ההבדלים בין הרבנים מהארץ שאינם מחוברים לפייסבוק לבין עמיתיהם מחו"ל המחוברים.
בפוסט השני הוא עומד על כך שבניגוד לפייסבוק שנפוץ בין רבני הקהילות בארה"ב ואינו נפוץ בקרב הרבנים בארץ, תופעת שו"ת הסמס הנפוץ בארץ אינו קיים בארה"ב. הוא מסביר את ההבדל בכך שרב בארץ תופס את תפקידו להיות פוסק הלכה ומלמד תורה לבני קהילתו, ואלו הרב בחו"ל תופס את תפקידו כתומך רוחני של בני קהילתו. לדבריו, הרב בחו"ל אמנם מעביר שיעורים ונותן דברי תורה, אך עיקר זמנו ומרצו נתונים להתעניינות בבני הקהילה. לעומת זאת, רב הקהילה בארץ זמין לתת מענה לבני קהילתו, אך אינו מרגיש בהכרח שזה חלק מתפקידו להתעניין בחייהם האישיים. הוא מצטט את אחד הרבנים הישראלים שאמר שכנס שהוא דווקא מרוצה מזה שבני קהילתו פונים לרבנים אחרים בשאלות סמס כי זה מוריד ממנו עומס. לדבריו, רב בחו"ל לא היה מעלה בדעתו לומר דבר כזה, כי דרך השאלות המגיעות אליו הוא לומד להכיר יותר טוב את השואל ובעיותיו.

אני איני חושב שרבנים רבים בארץ היו מסכימים לאמירה שהם מרוצים שבני קהילתם שואלים שאלות בסמס, אך לגבי החלוקה שהוא עושה בין תפיסת התפקיד בארץ לחו"ל, וכן על כך שרבני הארץ צריכים ללמוד מעמיתיהם בחו"ל הוא כנראה צודק.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: גם הכסף חשוב תאריך: 11/08/11, 08:03:33


הבעיה היא שרבנים בארץ אינם מתוגמלים כמו שצריך וצריכים לכתת רגלם במספר עבודות שונות. מכך נובע העומס וחוסר הרצון להיות מעורה מדי = נשאב בתוך הקהילה.





שם השולח: יואל סימון תאריך: 11/08/11, 13:23:48


אמירה שממש משקף את ההבחנה, סיפר לי אברך בגרעין תורני על הרב של הגרעין: "הרב (ראש הגרעין) לא הגיע לעיר הזו להיות חבר של אף אחד. הוא בא להיות הרב שלהם!"

כמובן שגם רבנים בחו"ל מתלבטים בגבולות של "להיות חבר" לבני הקהילה לבין טשטוש המקצועיות. אבל לפחות מתלבטים! כאן בארץ זה ברור מאליו שהרב שלך הוא לא החבר שלך.





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 11/08/11, 14:24:51


יואל סימון - מקיבוץ שלוחות?!





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 11/08/11, 14:25:44


ההערה אודות הכסף ואחוז המשרה היא בודאי הערה חשובה ונכונה.