יום רביעי, 3 באוגוסט 2011

הרהורים ומחשבות בעקבות רצח רבי אלעזר אבוחצירא

- לפני כמה שנים מישהו הראה לי לראשונה את ביתו של רבי אלעזר אבוחצירא בבאר שבע. מדובר באחד הבתים הגדולים ביותר שראיתי בחיי. למי שלא יודע על מה מדובר, הנה תמונה של חלק מהבית (מכאן):
על רבי אלעזר כבר שמעתי כמה פעמים בשנים שקדמו לראיית הבית, והחלטתי שאני צריך פעם אחת לראות במה המדובר. בשבת אחת שהזדמנתי לבאר שבע שאלתי מבעוד מועד באיזה שעה מתפללים בבית מדרשו של רבי אלעזר, שמחתי לשמוע שהוא מתפלל בשעה נורמלית. כך מצאתי את עצמי אומר לאשתי בשבת בבוקר שייתכן ואתעכב מעט בחזרתי מבית הכנסת, ושמתי פעמי לעבר בית מדרשו של רבי אלעזר (שאינו נמצא בתוך הבית, אלא מעבר לרחוב, ולרבי אלעזר היה מנהרה מהבית לבית הכנסת בכדי לשמור על טוהר עיניו). רבי אלעזר התפלל בחדר אחורי של בית הכנסת, הדלת לאותו חדר בו ישב היה פתוח חרך. בשעת הוצאת ספר התורה והגבהה, רבי אלעזר יצא מהחדר אל תוך בית המדרש כשכל ראשו מכוסה בטלית, ורק זקנו נראה. לאחר הגבהת ספר התורה הוא חזר לחדר עד לסוף התפילה שהדלת נסגר מבפנים.

- לפני שבוע ביום שישי בבוקר, כששמעתי לראשונה על הרצח, נחרדתי כולי. אדם דתי-חרדי נסע כשעה וחצי נסיעה על מנת לרצוח רב! זה לא נתפס. אינני יודע מה יכול עוד לקרות שאני אומר שזה יותר לא נתפס ממעשה זה.

- נשאלתי ע"י מספר אנשים במהלך השבוע האחרון אודות השתתפותם של רבנים חשובים בהלויה ובהספדים של רבי אלעזר. אותם אנשים רצו לדעת האם באמת רבי אלעזר היה כזה גדול בתורה, או שמא הזעזוע מהרצח הוא זה שהוציא את הרב עובדיה יוסף מביתו בחום היום ביום שישי וטלטל את הרב שטינמן לבאר שבע אמש, או שמא בכלל מדובר בסוג של פוליטיקה רבנית יחד עם זה שמשפחת אבוחצירא זה סוג של משפחת אצולה (בדומה למשפחות אצולה בעולם הכללי שכולם מתעניינים בהם, על אף שאף אחד לא באמת מאמין שיש אצולה).

- מצד אחד לבי אומר לי שלא יכול דבר כזה אדם גדול בתורה שאף אחד לא יודע להגיד אפילו וורט קטן בשמו, לא פרסם ספרים או מאמרים, לא הפיץ תורה ברבים. אפילו בהספדו של הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר בתום השבעה השבח לנפטר היה שאביו, רבי מאיר אבוחצירא, היה אומר עליו שהוא נוצר לגדולות. לפני מספר שנים הוציא לאור אדם ממשפחת כדורי ספר על הרב יצחק כדורי. כל הספר נסב אודות המופתים שעשה הרב, רובם לא משכנעים במיוחד, ואף לא מילה אחת של דברי תורה או חכמה שהרב אמר ביותר ממאה שנות חייו. ספר זה, בעיני, היה בו רק ביזוי לרב כדורי ולא שבח. מאידך, אם כל כך הרבה רבנים חשובים נוהגים באופן אחר, אולי יש לי עוד מה ללמוד.

- אני גם מוכן ללמוד. אני מוכן לקבל שיש דרגות גבוהות של יראת שמים, צדיקות ושמירת עיניים. אני לא מוכן לקבל שאדם שחי בבית ענק עם צי רכבים בחנייה, שהוא צנוע. כשם שאשה שלובשת על ראשה פאה בעלות כמה אלפי דולרים היא אולי שומרת הלכה או מקיימת דת יהודית, אבל צנועה היא לא.

- אנחנו חייבים להפסיק עם זה! די להכתיר בנים במקום אביהם בלויות של אביהם. זה היה מזעזע בעיני כשזה קרה במרכז הרב, ועוד יותר בלויה של רבי אלעזר.

- תמונה מהשבוע שבכל זאת הפתיעה אותי - ציפי לבני עם שביס מגיעה לנחם.

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: חיים תאריך: 04/08/11, 21:32:58איני יודע איזה ספר קראתם על הרב כדורי, אבל בספר שאני קראתי היה דגש מיוחד על ידיעותיו בתורת הנגלה והנסתר, וסדרי הלימוד שהיה לו עם תלמידיו. ספר שמיועד לביאוגרפיה, לכאורה לא נועד למסירת ווארטים ודברי מחשבה, כך שלא הייתי מצפה למצוא כאלו בין כרכי הספר. בנוסף, אפילו אם נאמר שלא היה ידוע כ"מחדש" חידושים חדשניים בלימוד, מכל מקום אי אפשר להכחיש שעסק הרבה בתורה בימות חייו ועסק בהפצתה בחוג מקורביו.


שם השולח: א.ק תאריך: 04/08/11, 23:31:22סחטיין על התעוזה בדברי הביקורת, זה לא דבר נפוץ אצל רבנים, למרות שזה כל כך ברור מאליו. ישר כוח.


שם השולח: בנימין תאריך: 05/08/11, 05:34:40יישר כוח על התעוזה שבכתיבה.
שלוש הסתייגויות מהביקורת:
א) אני לא חושב שעושר או פאר הם סתירה לצניעות בהכרח. לא פסק מעל שולחנו של רבי צנון וקישואים וכו', ובכל זאת לא נהנה באצבע קטנה.
אולי אצל רבי אלעזר, הפאר נצרך.
ב) אולי חידושיו בהלכה או הפצת התורה שלו פורסמו בז'אנרים אחרים (תורת הנסתר, חוג תלמידים מצומצם)?
ג) למה עניין הכתרת הבן כ"כ מפריע לך, כשהבן ראוי?
שוב תודה ויישר כוח על הדברים!


שם השולח: יענקל תאריך: 05/08/11, 07:11:20לתכונה הבולטת ביותר של רבי אלעזר לא נדרשת. היא רדיפת הבצע. רוב הכסף שהגיע אליו נלקח שלא כדין, בסחיטות ובאיומים מפורשים, בקללות ובמרמה, בהבטחות שווא ובניצול תלות נפשי ויחסי מרות. עד כאן מדובר בעובדות שלא ניתן להכחישן.
הרוצח טוען שסחטנות זו היא שהביאתו לתיסכול זה ולמעשהו הבלתי נתפס.
אינני שיפוטי. אולי דבר זה היה מותר לו לרבי אלעזר מסיבות שונות, כשם שהפאר היה נצרך לו לעבודת השם המיוחדת לו. אולי עשה אותם לטובת מבקשי ברכתו. אבל עלינו לשנן לעצמנו שגם מליון צומות לא מכפרות על גזילת שקל אחד.


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 05/08/11, 07:27:11חיים,
אינני זוכר את שם הספר ואפילו לא את צורתו (כמדומני שהכריכה היתה כחולה). אני זוכר מהספר רק סיפורים לא ממש מעניינים והרבה תמונות (שבאחת מהן אני זוכר שהעלימו מישהו מהעומדים סמוך לרב כדורי באופן די גלוי לעין).
אני לא זוכר שהיה שם פירוט של סדר לימוד, שיעורים שמסר, דברי חכמה מפיו או שום דבר אחר שיעיד שמדובר באדם בעל שיעור קומה.


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 05/08/11, 07:32:00א.ק.,
תיזהר - איפה שאתה גר ביקורת על באבות זה ממש סכנת חיים.

בנימין,
א. אין לי בעיה שרבנים חיים בעושר ופאר - הבעיה שלי מתחילה כשאומרים שאותו אדם שחי חיי עושר ופאר הוא צנוע. בויקיפדיה צניעות מוגדר כ"מתינות בפעולותיו של אדם או בהופעתו החיצונית, כאשר הוא לא רוצה למשוך תשומת לב מופרזת".
ב. יכול להיות. אני לא יודע (וכפי שכתבתי זה גם לא הוזכר שהרבה מההספדים).

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: נתנאל תאריך: 05/08/11, 07:32:53הרב בני, ישר כח על הדברים הנכוחים!
כל מילה שלך היא בסלע.


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 05/08/11, 07:35:47לבנימין (המשך),
ג. הכתרת הבן בהלויית אביו הוא בעיני גרוטסקי וקרוב להיות מעשה אלים. במקרים רבים יש אפשרות שיש מי שמערער על ההכתרה הזו - אך הוא צריך להיות ממש חסר רגש כדי להביע תרעומת על כך באמצע הלוויה. אז בעצם ההכתרה נועדה למנוע כל ערעור על מעמד הבן.
ההלוויה נועדה לתת כבוד לנפטר ולא לבן. אז נכון שבהרבה מקרים חלק מכבודו של אדם זה שבנו ימשיך בדרכיו, ומאידך זה לא תמיד לטובת הכלל, וקשה לומר שזה נעשה אחרי חשיבה בכובד ראש על כל ההיבטים (במקרה דנן, למשל, מה הוא יורש בכלל).


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 05/08/11, 07:39:08יענקל,
התגובה שלך היא ממש על הגבול של תגובה הראויה להימחק. אנא התנסח בעתיד ביתר זהירות, אחרת אאלץ למחוק את תגובתך.
כל עוד אין לך ראיות חותכות (מקרה שארע בדידך, כתב אישום במשטרה וכד') אי אפשר לומר שמשהו היה "שלא בדין". בעיני, חקירת הFBI בנושא היא שטות מוחלטת, אבל אין לי כוח להיכנס לזה עכשיו.


שם השולח: קובי תאריך: 05/08/11, 07:40:21http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-2765649,00.html




שם השולח: חיים תאריך: 05/08/11, 11:11:31ר' בני,
גם אני אינני זוכר את שם הספר שקראתי על הר כדורי, אבל למרות זאת מונח אצלי בראש שבעת שקראתי הספר היה בו דבר חידוש כיון שגילו שם פנים חדשות של הר' כדורי שהם פחות ידועים, ושהיו חידוש בעבורי, בפרט ידיעותיו בתורה והתמדתו. גם יש לי קשר עם מישהו שאביו ז"ל היה מאד רציני, ואביו היה ידוע כמי שעוסק הרבה בתורת הח"ן עם הר' כדורי.


שם השולח: חיים תאריך: 05/08/11, 11:12:44יתכן שזה גם הסיבה שתורתו של הר' כדורי אינה מפורסמת, כיון שרוב עיסוקו היה בתורת הרז, כך שלא מתאים להכניס תורתו לתוך ספר ביאוגרפיה המתגלגל בין אנשים שאינם שאינם יודעים להעריך דברי תורה מסוג זה.


שם השולח: לקובי תאריך: 05/08/11, 12:14:56http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1237091.html


שם השולח: דברי תורה תאריך: 05/08/11, 12:31:11באחד האתרים פורסם:
לאחר פטירתו של האי גברא רבה, חיפשתי בכל מאגרי המידע התורניים הממוחשבים, למצוא כמה דברי תורה בשמו. לא מופתים, רק דברי תורה.

אביא לכם את מה שנמצא (חוששני שאולי שכחתי דבר אחד, וה' והבאבא יסלחו לי).

א. "מאירה" זה לא שם. בחורה שקראו לו מאירה, הורה הרב לשנות את שמה, כי "מאירה" זה "קללה", ובאמת לאחר ששינתה את שמה מצאה את זיווגה. כמו כן הורה הרב שמי שקוראים לו בשני שמות, יכנו אותו תמיד בשניהם.

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: דברי תורה תאריך: 05/08/11, 12:33:06המשך:

ב. אדם שקנה דירה חדשה, אמר רבי אלעזר אבוחצירא שיסייד אותה, כיון שאולי גרו שם אנשי מדון, וחלילה שלא תדבק המריבה בדיירים החדשים.

ג. יהודי אחד שאל את הרב מה יותר קשה, לעבוד על המידות או ללמוד את ככל הש"ס? ענה לו הרב שהקשה מכולם זה לשמור על קדושת העינים והמחשבה.
ד. אסור להפיל את העובר בשום אופן, גם כשהעובר לא יוכל לחיות הרבה זמן. וראיה הביא הרב, שהרי נשות ישראל במצרים ילדו ששה בכרס אחד ולא הפילו את ילדיהם, אפילו שפרעה ציווה להשליכם לנהר.



שם השולח: אני תאריך: 07/08/11, 09:15:36הרב דוד אבוחצירא אמר בהספד שהבבא אלעזר ידע את כל התורה בפרד"ס, ולא פסק פומיה מגירסא.
לגבי העושר - גם רבי יהודה הנשיא ורבי ישראל מרוז'ין נהגו בפאר גדול מאוד.


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 07/08/11, 09:25:19אינני יודע מה דבריו של הרב דוד אבוחצירא מוכיחים, מוסיפים או גורעים ממה שכתבתי.

לגבי העושר - לא ידוע לי על מימרות של חז"ל המצביעים על רבי יהודה הנשיא כמי שחי חיי צניעות. ק"ו לרבי ישראל מרוז'ין. אתה מכיר?


שם השולח: מרדכי תאריך: 07/08/11, 16:22:53אינני זוכר מקורות, אך ר' ישראל מרוז'ין ידוע בחסידות כמי שפתח דרך של עבודת ד' מתוך עשירות (מידת המלכות וכו').
ישנו סיפור חסידי שהיה הולך בנעלים מוזהבות - ללא סוליות. הזהב - בשביל פאר המלכות. ללא סוליות - בשביל הסיגוף, שלא יתגאה וימשך אחר העושר. אאל"ט אצ"ג מזכיר את זה באחד משיריו.


שם השולח: אלחנן תאריך: 07/08/11, 22:44:01על רבי וחיי צניעות: "רבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותי בתורה ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה"
"אמר ר' יוסי מימי לא נסתכלתי במילה שלי איני והאמרו ליה לרבי מאי טעמא קראו לך רבינו הקדוש אמר להו מימי לא נסתכלתי במילה שלי ברבי מילתא אחריתי הוה ביה שלא הכניס ידו תחת אבנטו"

לעצם הענין, תודה רבה על הטור הזה.


שם השולח: א.צ. תאריך: 08/08/11, 06:57:32http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%91-%D7%97%D7%95%D7%A9%D7%91-%D7%9B%D7%99-%D7%AA%D7%95%D7%A4%D7%A2%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%90%D7%91%D7%95.html


שם השולח: קובי תאריך: 16/08/11, 07:58:37עוד זה מדבר וזה בא:
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1238342.html


שם השולח: המעיר תאריך: 21/08/11, 20:27:12ראוי לציין שגם בלוויתו של ר"א שפירא "הוכתר" בנו כראש ישיבת מרכז הרב. גם אם הוא ראוי לאותה אצטלא, המעשה של הכתרה תוך כדי הלויה הוא, כפי שכתבת, לא ראוי.


שם השולח: אבינדב אבוקרט תאריך: 24/08/11, 19:11:07א. חידושיו של הרב כדורי יוצאים כעת בספרים מאת הרב יעקב עדס וכו'.
ב. מקובלים לא עסקו בכתיבת ספרים אלא בעשיה. החל מהאר"י ועד הרש"ש.
ג. הכתרת בנים בלוויה היא במקרים בהם השבר גדול והרבנים חשים שיש צורך במציאת עוגן מהיר. אם הרב אליהו לא היה מכתיר יורש לר' אברום, לך תדע מה היה קורה למאבקי הכוח במרכז.
ד. כל היחס לפאר וכן לקריטריון כתיבת הספרים הוא בעינים אשכנזיות. אצל הספרדים ההדר הוא מקובל. החוזה הלך עם נעלי זהב ללא סוליה, הרב אלעזר גר בוילה ולא אכל בשר 30 שנה..


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 28/08/11, 04:23:11הרב אבינדב,
לסעיף ב' שלך הייתי מוסיף שהם עסקו בהעמדת תלמידים שיוכלו להעביר אליהם את שושלת הקבלה. החל מהאר"י ועד הרש"ש.
סעיף ד' שלך לא מובן לי. הרי חיי הפאר בקרב הספרדים זה הרבה יותר חדש מאשר אצל האשכנזים.


שם השולח: רון תאריך: 18/09/11, 13:04:35כפי שכתבו למעלה, אחיו של ר' אלעזר, רבי דוד שליט"א רבה של נהריה, הפליג בשבחו של ר' אלעזר. נשמע לך הגיוני שאדם ככה ייוותר על כל תענוגות העולם הזה שלא לשם לשמיים ח"ו? לפני שאתה מדבר,תבדוק למה הבית היה מיועד. מה היה בבית וכד'.
אין כמו רבי אלעזר בדור שלנו בשמירת העיניים לא קיים!!! אוי ואבוי לנו שככה מדברים על הצדיקים..
אם גדולי ישראל מדברים בשבחו בצורה מופלגת..מי אנחנו,פשוטי העם, שנחלוק??


שם השולח: רון תאריך: 18/09/11, 13:08:23אוסיף על מה שכתבתי למעלה, רבי אלעזר היה מתענה לעיתים קרובות, שמעתי את הרב יורם אברג'ל שליט"א אומר שרבי אלעזר היה עמודהתפילה.. (לא זוכר אם של ב"ש או אם של כל עם ישראל..)
עכשיו המשפחה מוציאה דברי תורה שלו..יצאו ובע"ה ייצאו עוד חלקים.. לא צריך סתם לדבר..צריך להזכר בכבוד תלמידי חכמים...


שם השולח: רון תאריך: 18/09/11, 13:08:55להזהר**
ואני יודע שיצאו כמה חלקים ובע"ה ייצאו עוד

המגיב הלא-אלמוני אמר/ה...

לגבי הכתרת הממשיך בלוויה - זה נוהל מקובל בהלוויות אדמו"רים. נראה שנוהג זה נכון (אם הנפטר הוא זה שבחר את הממשיך), בכדי לחסוך מריבות, שהן הורסות בדר"כ יותר מאשר ממשיך לא ראוי.

זה גם כבוד הנפטר, שהמוסדות שלו יעמדו על הרגליים ולא יתבססו בבוץ המחלוקת, שאין נוראה ממנה.

המגיב הלא-אלמוני אמר/ה...

ב. אגב, משחק המשמעויות של המילה "צניעות" איננו מחכים (לדעתי). יש שתי משמעויות למילה, האחת צוטטה לעיל מוויקיפדיה, והשני היא שמירת הגבולות הראויים בין המינים.

ג. כדאי לשים לב שלא לבוז לעבודת ה' שונה משלנו, זו ששמה יותר במרכז את האמונה בשכר ועונש בעולם הזה, את האמונה הפשוטה יותר מחקירות שִׂכליות, את הרגש יותר מהשכל.

אינני מתחבר לדמות של רבי אלעזר, שלא הכרתיו כלל. אבל לפני שמשמיעים ביקורת, כדי לוודא שאין מדובר בסוג שונה של עבודת ה', השונה מהסגנון שלנו.