יום רביעי, 11 במאי 2011

דברים המתחדשים בכל יום

מכיוון שאני יוצא לחופש עד תחילת שבוע הבא, אני אנסה בפוסט לא ארוך לכתוב על כמה דברים שבדר"כ הייתי מקדיש לכל אחד מהם פוסט בפני עצמו. אתם מוזמנים לדון עליהם באריכות בתגובות, ואני אשתדל גם כן לבקר ולקרוא את התגובות במהלך חופשתי.

- ללא ספק, הסיפור הזה עשה לי את יום העצמאות השנה.

- עלה לרשת גליון כתב העת "המעיין", ניסן תשע"א.

- בליל יום השואה שודר בגלי צה"ל ראיון עם פרופ' דוד הלבני, בעקבות ספרו "עלה לא נדף" (אם לא קראתם - ספר חובה), על הלימוד בצל השואה. התוכנית נמצאת כאן. לצערי, המראיינת היא לא בדיוק בקיאה במקורותינו, ובכל זאת יצאה תוכנית איכותית.

- "לתפארת מדינת ארץ ישראל" - בליל יום העצמאות הדליק הרב שמעון רוזנברג, הידוע יותר בכינוי "הסבא של מוישי", משואה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל. כפי שתוכלו לראות בסרטון הזה, הרב רוזנברג שינה מהטקסט שציפו ממנו (כפי שתוכלו לראות בהבדלים בין דיבוריו לבין הכתוביות). לטעמי, השינוי הכי צורם היה שהוא סיים את דבריו ב"לתפארת מדינת ארץ ישראל", במקום "לתפארת מדינת ישראל". אני מניח שרוב הצופים חשבו שזה סתם טעות בלשון, אך ברור לכל המצוי בשיח הדתי ביובל האחרון שזו לא המציאות. יש מליצה בשם הרבי מסאטמר:
על מה אבדה "הארץ" (כלומר, מדוע השמיטו תיבת "ארץ") וע"ז השיב הנביא "על עזבם את תורתי". כלומר, מפני שחילוניים המה, לכן אין קורין לארץ ישראל בשמה שקראו לה במסורה זה כבר אלפי שנים. (הציטוט מתוך "נפש הרב" עמ' צג)
[ראו גם דברי הלל גרשוני בבלוגו, על נושא זה]
בכל מקרה, דומני שאם מלכת אנגליה היתה מעניקה אות כבוד לשליח חב"ד בממלכה, היו רואים בזה כבוד גדול בחב"ד ולא היו מעיזים לשנות מאומה מכללי הטקס הנוקשים. אך מוסדות וטקסי מדינת ישראל הם כנראה אפילו לא מגיעים לדרגת מלכת אנגליה, בעיניהם של כמה מבני עמינו. לאן נעלם הכלל "כל מה שיאמר לך בעל הבית עשה חוץ מצא"?

- כמעט באותו עניין התפרסמה כתבה ב"בחדרי חרדים" כתבה על רבני עיר חרדיים ביום העצמאות.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: ש (האתר שלי) תאריך: 16/05/11, 15:29:16לא הבנתי מה כל כך צרם לך בשינוי ?!? אם הינך יודע את ההיסטוריה של המדינה שהוקמה על בסיס רעיון אנטי דתי מוצהר על מה בדיוק הפלא שמשנים מה"נוסח הקדוש"
לנוסח שמכוון יותר לחשיבות האמיתית של המקום הזה והקדושה שבו שהיא הארץ ולא המדינה.
ובנוגע למה שכתבת על אותות ממדינות שונות גם אז הכל מתנהל עפ"י העקרון של קידוש ה' בלבד ללא התכופפות להנחות העולם.
ראה ערך הרב אסמן (שליח חב"ד לאוקראינה) שהחזיר לנשיא את המדלייה הנשיאותית שקיבל כיוון שנתנו בדומה לאדם נבזה ורוצח.


שם השולח: ש (האתר שלי) תאריך: 16/05/11, 15:30:05המשך...והנה הקישור : http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=52806
ובל נשכח שלארץ יש חשיבות עצומה ביהדות להבדיל משאר הארצות ולכן צריך לדקדק יותר ביחס אליה מאשר לסתם טקס של אות כבוד באנגליה.
וכמובן שהכלל שהזכרת למטה הוצא מהקשרו רק שאין לי הפנאי להאריך.
יום טוב :-

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 16/05/11, 17:59:13אני מתקשה להאמין שאתה מאמין לדברים שאתה כותב.
בא נדמיין שאתה מעניק לי מתנה, וכשאני קם להודות לך אני מזכיר את שמך באופן מעוות. לאחר מכן אני אסביר לך שאמנם קוראים לך מני, אבל מנחם מנדל זה שם עם הרבה יותר משמעות.
איך היית מרגיש ברגעים אלה?

סביר להניח שבחזרה הגנרלית הרב רוזנברג כנראה לא חשב שהוא צריך לשנות לנוסח מכוון יותר.

ילדים קטנים כבר יודעים שאם אתה לא רוצה להגיד תודה, עדיף שלא תיקח את המתנה. חבל שהתובנה הפשוטה הזו היא לא מספיק פשוטה לכמה אנשים בחב"ד.

שם השולח: שרון תאריך: 17/05/11, 15:11:42דוגמא יפה הבאת שמסתדרת גם עם ההלכה שאומרת שאסור לאדם לקרוא לחברו בשם כינוי ואפי' אם הוא רוצה בכך(ע"ד הצחות).
וזה שאנשים בחרו להיעלב כיוון ששינו מ"שמה הקדוש" של המדינה, זו בחירה שלהם גרידא ואנו מתוקף היותנו יהודים, רוצים בכל הזדמנות לקדש שם שמים ע"י שימוש נכון במושגים או רעיונות הקשורים בדרך התורה ומצוותיה.היה איזה רב שבא אליו יהודי מומר והביא לו ספר של המסיון הנוצרי,הרב לקח ממנו את המתנה באומרו שהוא לוקח לא בשביל עצמו אלא בשביל להקטין את הנזק ואפילו בספר בודד

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 17/05/11, 20:16:44מפליא בעיני מדוע אנשים רואים צורך להגן על מעשים מטורפים, שלא היו מקובלים עליהם אם המצב היה הפוך.

שם השולח: א (האתר שלי) תאריך: 25/05/11, 06:19:42בטקסים באנגליה וכדומה - חב"ד אכן משתפים, ואין בעיה עם זה. הבעיה היא מדינה שמבוססת נגד התורה

אגב, בטקס באנגליה, חב"ד דווקה שינו, הם לא לחצו, בתיאום מראש, למלכת אנגליה את היד.