יום ראשון, 11 ביולי 2010

הרב וגביע העולם

כמה שאלות למחשבה בעניין גמר גביע העולם בכדורגל:

- נניח ואתה רב קהילה המוסר מידי יום א' שיעור גמרא לאנשי הקהילה. אתה יודע שאם תתן שיעור היום לפחות מחצית מהמשתתפים הקבועים לא יגיעו, כיוון שבאותו הזמן מתקיים משחק גמר גביע העולם. האם תמסור את השיעור לאלו שכן יגיעו, כדי לא לבטל תורה? האם תבטל את השיעור? האם תדרוש בשבת נאום חוצב להבות על כך שלא יעלה על הדעת לבטל שיעור גמרא בשביל איזה משחק של גויים?
- הנך יודע שמשחק הגמר חל בליל ראש חדש אב. האם ראוי לרב לדרוש על כך שראוי לבני קהילתו לראות את המשחק בצניעות במקום בהתאספות גדולה, או שעדיף לא להתייחס לזה בכלל?

- באם הרב יודע שבכל מקרה מה שכולם מדברים עליו זה משחקי הכדורגל. האם יש מקום שרב דווקא ידבר בשבח ראיית המשחקים ובשבח משחקים בכלל (מקרב בין אבות ובנים, נפש בריאה בגוף בריא וכד')?

- אתה יושב בבית הכנסת ומחכה שיתחילו מנחה של שבת כשאחד הגבאים נכנס לבית הכנסת ומרמז עם ידיו את תוצאת המשחק שזה עתה הסתיים. כיצד תגיב? האם ראוי שכבר בפתיחת המשחקים הרב ידבר בציבור על ההפרדה המוחלטת בין עולם הקודש לעולם הכדורגל?

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: מיקי (האתר שלי) תאריך: 12/07/10, 08:41:36
אתה מעלה כאן שאלות קשות מאוד. לענ"ד עדיף פשוט לא להתייחס לנושא. ואל תביאנו לא לידי .. ביזיון

שם השולח: משה תאריך: 12/07/10, 11:55:07
לע"ד תפקיד הרב להכיר את הקהל שלו. יש קהל שאוהב שמדברים בצורה ישירה, אפילו קשה, כי הוא יודע שיש עוד מקום להשתפר ולכן מוכן לקבל כל הערה מסוג זה, ואז יקח אחריות. אך יש ציבור אחר שקשה לו יותר לוותר על הנאות מסויימות (כמו גמר גביע העולם) - בהינתן והרב יודע בוודאות ש~70% מהציבור לא יגיע לשיעור אז לע"ד הוא צריך לומר לקהל, ערב המשחק או בשבת שלפני, כמה גדול יהיה להתגבר על היצר הזה וכמה גדולה המעלה הזו. אולי לומר להתגבר למחצית אחת, לימוד הלכות בזמן ההפסקה...ע"מ להראות שהשכל עדיין "שולט".
אך בוודאות צריך להתייחס לזה כי הרבה לא רואים בזה רע.
בנוסף נראה שאין לבטל את השיעור ולהיפך אולי למצוא אנשים אחרים שרוצים דווקה ללמוד בזמן הזה - אולי גם לאפשר לאלה שלא הגיעו לחזור על אותו שיעור למחרת... אך לכבוד התורה אני לא חושב שצריך לבטל.
אולי זהו פה ניסיון לרב שלא יבטל את השיעור ושיטרח ושינסה בצורה הכי מוסרית לקיים את השיעור אפילו ברב עם... וכך גם יקדש שם שמיים וגם יראה לציבור שהוא לא מתייאש ושמי שעדיין מתלבט ימצא מקום איפה ללמוד.

בהצלחה.

שם השולח: שמואל תאריך: 12/07/10, 15:18:10
חבל שאין כאן תשובות לשאלות המאוד מעניינות האלו
לצערנו הרב בדורינו החלש גביעת העולם הינה עובדה שאי אפשר להתעלם ממנה
רב שלא מתייחס לזה או שיותר מדי חד משמעי על הנושא לא יצליח להשפיע על יהודים הפשוטים שאנחנו , רב של קהילה חייב לקחת בחשבון העולם שבו חייה הקהילה שלו
פעם שמעתי מפי הרב ביז'אוי דבר מעניין על הנושא : "תראו את המשחקים אבל אל תחנכו את ילדיכם עם התרבות הזאת" לדעתי זאת עיצה ראלית וחכמה
כמובן ברור שלגבי כל דבר שמתנגד להלכה הרב לא יכול לעשות פשרות חס ושלום (המקרה של תוצאת המשחק בשבת לדוגמא

שם השולח: שמעון תאריך: 15/07/10, 06:36:13
הנה רשימה עם הרהורים דומים קצת רק מנקודת מבט של מחנך כיתה: http://chinuchadventures.blogspot.com/2010/02/adventures-in-chinuch-classics.html

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: דרור תאריך: 16/07/10, 07:36:36
שמעתי מעשה יפה מפי הרב שבדרון: פעם אחת ראה את אחד התלמידים בישיבה נעלם לשעות ארוכות. בתשובה לשאלותו לאן הוא נעלם,ענה: לראות משחקי כדורגל! אמר לו הרב שבדרון: אבל זה ביטול תורה, איך אתה מרגיש עם זה בנוח? ענה לו הבחור: אבל זה מעניין אותי יותר מללמוד תורה.
הרב שאל אותו, רגע תסביר לי, אולי אני לא מבין,מה זה בדיוק כדורגל?
הבחור שמח על ההזדמנות ללמד את רבו משהו בהלכות העולם הזה וענה בהתלהבות, כדורגל זה משחק של שתי קבוצות, אחד עשר שחקנים בכל אחת. משחקים תשעים דקות על מגרש בגודל כזה וכזה, ישנו כדור לבן והשחקנים צריכים להכניס אותו באמצעות הרגל אל השער שבקצה המגרש.
הרב שאל אותו: וזה מעניין? מה מעניין בזה? תבוא בערב כשכולם הלכו הביתה, ותכניס את הכדור לשער כמה פעמים שאתה רוצה.
ענה לו הבחור, כבוד הרב לא הבין, כל העניין במשחק הזה ה ההתנגדות של הצד השני! רק ככה זה נהיה מעניין!
אמר לו הרב שבדרון, ישמעו אזניך מה שפיך מדבר: ככה גם בלימוד תורה! כל העניין קורה רק כשיש התנגדות. אתה רוצה ללמוד תורה אבל יש לך התנגדות לראות כדורגל, עכשיו נראה אותך מנצח את היצר. הקבוצה השניה אצלך.

נראה לי שבדברים אלה יש עומק אמיתי. כדורגל הוא לא הבל אבל הוא שעשוע נחמד, והרמב"ם כותב בשמונה פרקים שגם לשעשוע יש ערך חשוב, אם הוא בא לשם שמיים-לנוח מעבודת הגוף כדי שנוכל ללמוד יותר טוב, לעסוק בתורה וכו'. אם זה בא על חשבון לימוד תורה זה בעיה. זה שכל העולם עוסק בדברי הווי שכאלה לא אומר שאנחנו, העם הנבחר, צריך לקיים בכח את "וילכו אחרי ההבל ויהבלו".

שם השולח: יוחאי תאריך: 18/07/10, 08:40:33
בשבת שעברה שאל אותי אחד הבנים מה מפריע לי בזה שהם צופים במשחקים.
לפעמים דברים שהם בשבילך כ"כ ברורים מאליהם, קשה להסביר לאחרים.
ספונטנית, עניתי לו כל מיני תשובות בסגנון התגובות כאן - זה ביטול תורה, זה בזבוז זמן, הסיפור הנחמד על הרב שבדרון.
זה לא סיפק אותו. וגם אותי לא.
לקח לי שבוע כדי לנסח את הדברים כך שישכנעו אותי.
אז מה באמת רע בזה?
השבת שאלתי את הילדים: תגידו, אחרי חודש של משחקים, מיליוני צופים בכל העולם, מיליארדי דולרים שהושקעו בבניית האיצטדיונים, אלפי שעות של שידורים, פרשנויות, אמוציות וכו' וכו' - - - במה שונה העולם של היום מהעולם שלפני חודש?! במה הוא התקדם? במה הוא נעשה טוב יותר?
אמרתי שלדעתי, מעשה טוב קטן שאדם עושה עם חבירו, מילה טובה, חיוך קטן, אפילו שאף אחד לא יודע מזה - שווים יותר מכל המונדיאל הזה שלא נתן לעולם כלום.
לא ניסיתי לשכנע אותם. אמרתי את דעתי. הם די קיבלו את ההבחנה הזו.
ואז שאלתי אותם: אז אם ככה, אם באמת המונדיאל הזה הוא כלום מבחינת התרומה שלו לעולם (חוץ מכמה שעות של הנאה/אכזבה וכד'), אז איך זה שכל העולם "משתגע" סביבו?
וכאן לדעתי הנקודה.
המונדיאל הוא נקודת שיא של התרבות המערבית, תרבות של תחרותיות - מי הכי חזק, מי הכי מהיר, מי הכי יפה, מי הכי עשיר. תרבות שמצמיחה מתוכה מנהיגים שנבחרים לא לפי כישורים אלא לפי מי ש"עובר מסך" או שיש לו סיסמה יותר קליטה, תרבות שמעלה על נס את ה"שוויון" ו"כבוד האדם וחירותו" אבל בפועל מחנכת לתחרותיות, להשגיות גם על חשבון הזולת ולרמיסת כבוד האדם.
במילה אחת - חיצוניות. והמונדיאל הוא משל טוב להגדרה הזו. איסתרא בלגינא קיש קיש קריא.

מנגד, עומדת התורה ואומרת (לענ"ד) - מעשה חסד צנוע, מילה אחת של לימוד תורה, מילה טובה לחבר - עשית משהו אמיתי. משהו שעוזר לעולם ומקדם אותו.

תכל'ס, הרב בני, לשאלותיך.
לדעתי חס ושלום לא להתייחס למונדיאל.
יש משהו שאין לתורה מה לומר עליו?
מצד שני, לא הייתי מנסה לשכנע. אמור את דעתך, שמבחינת הקהילה זו "דעת תורה". אם אתה משוכנע בה, גם אחרים עשויים לקבל זאת, והשינוי אצלם יבוא מבפנים, שזה עדיף לדעתי.
והעיקר - אם אנחנו חושבים ש"צריך להתמודד עם זה", ו"לא לחנך את הילדים לתרבות הזו" - צריך להסביר עם מה אנחנו מתמודדים כאן, מה רע בתרבות הזו (גם מה טוב, אגב), ולמה התרבות שלנו עדיפה.
אני חושב שיש סיכוי שמי שהפנים את המסר, יבין שתפילה ושיעור יותר חשובים מתוצאות המונדיאל.

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 18/07/10, 18:42:01
מכיוון שאף אחד לא העלה את העמדה הנגדית, אני אעשה זאת. מספר אנשים אמרו כאן שהרב צריך להביע עמדה נחרצת ואולי אחד או שניים יקשיבו לו. העמדה הנגדית אומרת שכיוון שיש סיכוי שאם הרב ישמיע עמדה נחרצת, יהיו כאלו שיתרחקו מהרב ואולי מכיוון שבאותו שבוע הם פספסו את השיעור (בגלל עקשנותו של הרב) הם יבחרו להמשיך ולפספס גם את השיעורים הבאים. לאור המציאות הזאת, שבקהילות מסויימות היא יותר סיכויים גדולים יותר מאשר המצב ההפוך שאנשים ישתכנעו מדברי הרב, אולי עדיף שהרב ישתוק ואם יש צורך גם לדחות את השיעור כדי לעודד את אותם אנשים וללכת לקראתם. כל זה בבחינת כשם שמצוה לומר דבר הנשמע וכו'.