יום שני, 5 באפריל 2010

כמה הערות בענייני אוכל בפסח

1. ההערה הזאת מן הסתם תיגע בעצבים רגישים בקרב אלו מכם שלא אוכלים קטניות כלל, אך בשם אוכלי הקטניות אני פונה ליצרני ומשווקי המזון למצוא פתרון לדגני בוקר שאינם מכילים רק סוכר. למה אי אפשר למצוא לפסח פצפוצי אורז או קורנפלקס כשרים לפסח? ישנה חברה, כמדומני בשם B&D העומדת תחת השגחת רבנות מעלה אדומים המייצרת פצפוצי אורז שרכיביה הם: אורז, וכך גם קורנפלקס שהרכיבים הם: תירס. אך משום מה מוצרים אלו אינם מסומנים ככשרים לפסח. בשנתיים האחרונות חברת תלמה מכרה קורנפלקס שאינו מכיל חיטה, אך השנה לא מצאתי באף אחת מרשתות השיווק באזור שלי מוצר כזה.
2. נעיר משהו גם בעניין קטניות, על אף שאני כבר כמה שנים מחזיק בדעה שכל האיסור על קטניות נועד רק כדי שיהיה לאשכנזים על מה לדבר בחודש שבין פורים לפסח. במהלך השנה האחרונה ארגון רבני צוהר הוציאו הודעה לעיתונות שמהשנה רק מה שמכיל לפתית או שמן קנולה לא יסומן ככשר לפסח לאוכלי קטניות בלבד, אלא יסומן כמכיל לפתית/קנולה. בפועל מוצרים רבים המכילים לפתית/קנולה עדיין נשאו את הכיתוב "לאוכלי קטניות". על בקבוק השמן קנולה שקניתי היה רשום "לאוכלי קטניות לפי המנהג בלפתית" - כמה אשכנזים יכולים להסביר מה המשפט הזה אומר? זה היה רבנות חיפה, אגב.
3. הרבנות הראשית, בצעד שעורר קצת ביקורת בתקשורת הכללית, חייבה יצרני מזון המשווקים אוכל הדומה לחמץ לשנות את צורת המוצר כדי לקבל כשרות לפסח. אני נתקלתי בשינוי הזה רק בעוגות הבית של אוסם ועלית שהיו מרובעות ועגולות בהתאמה. אני מבין שמה שעומד בבסיס ההחלטה של הרבנות זה הרצון למנוע מעמך בית ישראל לטעות ולאכול/לקנות בטעות עוגת חמץ בחושבם שמדובר בעוגה כשרה לפסח. עם זאת, חייבים לציין שבבתים של כל אחד מאיתנו מכינים עוגות לפסח שצורתם שווה לעוגות של חמץ, כך שבעיני זה קצת מוגזם לבוא בתביעה כזו לייצרנים. תובנה זו התגבשה אצלי כשצדה את עיני בסופרמרקט עוגת שוקולד-צ'יפס בצורת "עוגה אנגלית" של יצרנית לא מוכרת שהיה כתוב עליה כך: "כשר לפסח - העוגה מכילה מחיצה בהתאם להוראות הרבנות הראשית". זה לא טעות כתיב - מחיצה!
עדכון: והנה תמונות מאותה עוגה מופלאה.
4. לשנים הבאות כדאי לזכור - כל תבשיל או מאפה המבוסס על מצה שבמשך השנה אין סיכוי שהייתם חושבים לאכול אותה היא כנראה לא ממש טעימה וחבל להשקיע יותר מדי זמן בהכנתה.

תרבחו ותסעדו!

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: מישקה תאריך: 06/04/10, 09:03:27
אני מתקשה לעמוד על הגיון דבריך בעניין מוצרי החמץ. מידיעה וודאית אני יכול לספר על דבר שאירע אתמול, בשביעי של פסח, במשפחה אחת, בה קיבלה האמא חבילת שי של מוצרי מזון ממקום העבודה, לכבוד הפסח, עם כיתוב גדול "פסח כשר ושמח". האם הניחה ממילא שהכל מיועד לחג, והגישה אתמול כקינוח עוגה שהיתה בחבילה. הסועדים התפעלו מטעמה של העוגה, ורק אחרי כמה עשרות שניות נפל להם האסימון, שעם כל הכבוד לפיתוחי תעשיית המזון לפסח, זה עשוי יותר מדי טוב. בדקו, וחשכו עיניהם - העוגה היתה חמץ גמור!!

אז מה טענתך, שבבית אנחנו אופים עוגות כשרות לפסח בצורה זהה לעוגה של כל השנה? סלח לי, אבל מה הקשר?! בבית הדבר נעשה במטבח שהוכשר לפסח על ידינו במאמץ רב, בתנור שהוכשר על ידינו לפסח, ובתבנית כשרה לפסח, ואין שום סיכוי שאנחנו נתבלבל עם עוגת חמץ שהכנו בעצמנו. במוצר קנוי, לעומת זאת, הדבר שונה בהחלט, ולכן צריך לכל הפחות שינוי בצורת האריזה, ואכן רצוי גם שינוי בצורת המוצר.

שם השולח: מישקה תאריך: 06/04/10, 09:06:17
במידה והנוהל הזה היה כבר מוטמע, לפחות משפחה אחת היתה ניצולה מאכילת חמץ בפסח (בשוגג). ולמעשה ידוע על עוד כמה וכמה כמוה - (תשאל את הרב אליעזר מלמד, למשל) - לא מדובר בתרחיש תיאורטי או יחידאי כלל ועיקר.

כמובן, בכל האמור לעיל אין בכדי להסיר את העובדה שהאחריות, גם מבחינה הלכתית, מוטלת בסופו של דבר על האוכל - אך גם על היצרן בהחלט קיימת אחריות, ודאי בעולם שבו אנו חיים (והשווה למשל ההלכה לעניין אפיית לחם חלבי. והעובדה ששם הדבר אסור גם על הצרכן הביתי, היא מפני שאין שום "שינוי גדול" בין זה לבין אפיית סתם לחם, מה שאין כן אפיית עוגה כשרה לפסח, וכנ"ל). הדבר פשוט שבפשוטים בעיני.

שם השולח: נתנאל תאריך: 06/04/10, 09:50:36
לדעתי גם ההנחיה של הרבנות על שינוי צורת העוגה הכשרה לפסח עדיין אינה מספיקה. זה אבסורד עד כמה נזהרים מכל דבר שיש בו משהו שמן סויה, אבל כדי להבדיל בין דבר כשר לפסח לחמץ גמור (לא תערובת חמץ ולא מנהג איסור קטניות, חמץ גמור!) מסתפקים בצורת העוגה ובכיתוב לא בולט מספיק. אפילו על שוקלד ישנו כיתוב בולט יותר מאשר על העוגות הכשרות לפסח.

לדעתי הענייה, רק כאשר חודשיים לפני פסח יהיה סימון ברור מאוד לחמץ על העוגות (למשל עיגול אדום דמוי מדבקה עם הכיתוב 'חמץ', ועיגול כחול מקביל עם הכיתוב 'כשר לפסח' לעוגות הכשרות) יהיה אפשר לתת כשרות לפסח לעוגות כאלו. המצב כיום שעל עוגות כאלו ישנו ציון כשרות 'למהדרין' הוא אבסורדי.

שם השולח: אשר תאריך: 06/04/10, 13:29:21
השנה, בוופלים אפיפית של עלית, גודל הוופלים שונה מגודל ופל רגיל (ריבוע הגדול פי 2 מהלמבן הסטנדרטי.)

כמו כן, בכמה סוגי ביסלי של אוסם, פריט הביסלי הוא ארוך מהרגיל.

שם השולח: אשר תאריך: 06/04/10, 13:33:29
קראתי, שהשנה תלמה לא יצאו עם קרונפלקס כשר לפסח (שדרך אגב כל שנה מוצרם לפסח הוא תוצרת איטליה, או גרמניה?), בגלל שלא הספקיו להתארגן לדרישת הרבנות שהסימון\אריזה והמוצר יהיה שונה מהותית מזה של ימות השנה.

ודר אגב, אני אשכנזי, ואני אוכל את קורנפלקס אלו ביום-יומיים לפני פסח, אחרי שהכשרנו את המטבח ... וגם במוצאי החג..

שם השולח: יוחאי תאריך: 11/04/10, 06:25:31
לדברי הרב מלמד יש גם מימד חינוכי בנושא:
http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/9118
גם הרב יוסף צבי רימון מאד מצדד בשינוי צורת האריזה והמאכל, וגם הוא סיפר על מקרים של אכילת חמץ גמור עקב הדמיון