יום ראשון, 14 במרץ 2010

שינויים בהלכה

בימים האחרונים התפרסמה ביקורת ספרים שכתב הג"ר אהרן ליכטנשטין באנגלית (קישור). הספר שאותו הוא תוקף בעדינות אך בנחישות הינו ספר המציג גישה חרדית די קלאסית, ובכל זאת הרב ליכטנשטין ראה צורך להתייחס אליו.

הייתי מעוניין לתרגם עבורכם חלק מדבריו של הרב, אך מפאת הרמה הגבוהה של האנגלית אינני מסוגל לבצע את התרגום. בכל זאת, אנסה לסכם פיסקא אחת שהיא מאד מרשימה לטעמי.



הרב ליכטנשטין מתייחס בדבריו לדעה הגורסת שדעה בראשונים שהובאה להלכה בדברי האחרונים הופכת להיות דעה שלא ניתן לחלוק עליה, ומכאן היא נעשית לחלק מהותי מההלכה המחייבת. הרב ליכטנשטיין סבור שטענה זו איננה מדוייקת. מפי מורו ורבו הרב אהרן סולובייצ'יק זצ"ל הוא מצטט דברים שאמר בנוגע למחלוקת הראב"ד ובעל המאור אם הראשונים יכולים לחלוק על הגאונים: "אם למאן דהוא יש כתפיים מספיק רחבות הוא יכול לחלוק על הראשונים. השאגת אריה חלק על הראשונים במקומות רבים". כמובן, ממשיך הרב, שזכות זו איננה נחלת הכלל ונדרשת מידה של מנהיגות הלכתית כדי לנקוט בה. אך לא ניתן להשתמש בטענה מסוג זה כטענה ניצחת. האם יכול איש הלכה המכיר את התמורות ההיסטוריות שעברו על המושג בין-השמשות, תמורות הרות גורל במישור ההלכתי-המעשי, לקבל את הטענה המכלילה הזו כפי שהיא?

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: מישקה תאריך: 15/03/10, 11:13:05לטובת אלה שאינם קוראים אנגלית בכלל, אתה יכול לעשות Cut&Paste של המאמר לאתר התרגום של גוגל (http://translate.google.com) ואף שהתוצאה אינה ראויה לשם "תרגום", היא יכולה לתת יותר ממושג כללי על דברי הרב ליכטנשטיין עבור הקוראים עברית בלבד.

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 15/03/10, 19:47:45את זה הקוראים יכולים לעשות לבד, הם לא צריכים אותי.
אני חושש שכשהדברים מתורגמים (ובודאי כשהם מתורגמים באופן לא רציני), מפספסים את יופי הכתיבה של הרב ליכטנשטיין.