יום שבת, 4 ביולי 2009

על אמינות ורבנים

א. הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, השתתף לפני כשבועיים בכנס חרדי שנועד לקבוע כי לא ניתן לסמוך על תעודות הגיור של הרבנות הראשית לישראל. בנאומו (קישור) הביא הרב מצגר שתי דוגמאות שלדבריו אין "אף רב, אורתודוכסי כמובן, בעולם שיאמר שלטקס כזה, שמלכתחילה היה רק טקס, יש איזה שהוא תוקף הלכתי". אחת הדוגמאות עסקה בזוג שבא בפני בית דין ובמהלך הדיונים התגלה כי האשה עברה גיור ובשעה שעמדה בפני בית הדין המגייר היה בידה כרטיס טיסה לטוס לארה"ב ביום הכיפורים לאחר הגיור.
האם מישהו מקוראי הבלוג הלומדים לדיינות יכול להפנות אותי לפסק הדין המדובר? עד כמה שידוע לי נמל התעופה בארץ סגור ביום כיפור, אז מה בדיוק פרטי המקרה כאן? פניתי עם השאלות הללו פעמיים בשבועיים האחרונים ללשכת הרב הראשי, אך לא זכיתי בתשובה.
בכלל, שמעתי פעם מהג"ר יעקב אריאל שבא לפניו זוג שביקש להוציא תעודת נישואין. במהלך דבריהם נודע לו שהאשה עברה גיור מספר ימים לפני החתונה והחתונה נערכה ביום שישי בבוקר ונחגגה על ידי בני הזוג וחבריהם באולם שנשכר לצורך העניין בליל שבת. הרב אריאל הפנה את המקרה לג"ר שלמה דיכובסקי והלה חיווה את דעתו כי יש להכיר בגיור (דעה שמופיעה ברבים מפסקי הדין שלו) ושיש להוציא לזוג תעודת נישואין. האם הרב דיכובסקי איננו אורתודוכסי?!

ב. ישנה תחנת רדיו דתית המשדרת פרסומת הקוראות לתרום כסף לאי אילו מטרות צדקה שונות. שידורים אלו מלווים בקריאות של רבנים שונים הפונים לציבור כדי לתרום. תחנת הרדיו מרויחה סכומי כסף לא קטנים משידורים אלו.
בשבוע האחרון שמעתי שידור כזה ובשידור השתתפו רבנים שיש להם פינות ותוכניות קבועות באותה תחנה.
כמה נקודות למחשבה: האם זה סביר שרב יקרא לציבור לתרום עבור מטרה מסויימת כשידוע לו שהתחנה שבו יש לו פינה קבועה מרויחה מזה כסף? האם זה משנה אם הרב מקבל משכורת על עבודתו בתחנה או לא?

ג. לקראת המאבק הגדול בין החרדים לדתיים-לאומיים על בחירת הרב הראשי לירושלים, לעת עתה המועמדים החרדיים מחוירים לעומת המועמדים הדתיים-לאומיים. הפובליצסטים החרדיים ממשיכים בדרכם כאילו בחירת רב ציוני לבירה פירושו הרס חומות הדת (ראו כאן, למשל). האם יש סיכוי שבבחירות לרבנות ירושלים באמת נראה הצבעה על פי אמות מידה תורניות, לפחות מפי אלו שרוממות התורה בפיהם?

אין תגובות: