יום שבת, 17 בינואר 2009

דברים המתחדשים בכל יום

- הייתי השבת אצל בני משפחתי בבאר-שבע. אפילו שמענו אזעקת "צבע אדום" ונכנסנו למקלט הביתי על טפנו ונשינו. בבתי הכנסת בהם התפללתי היו פחות אנשים מהרגיל, אינני יודע אם זה בגלל שאנשים נוסעים יותר לקרובים מחוץ לעיר או בגלל שהם מעדיפים להשאר במקום בו יש מרחב ממוגן. גם ילדים רבים לא נראו בבתי הכנסת. חוץ מזה, מבחינת תכנים - דברי תורה, שיעורים וכו' הכל התנהל כרגיל וראשי הקהילות המקומיות לא הרגישו צורך להמעיט בשהייה בבית הכנסת כדי לאפשר לציבור לחזור לבתיהם מהר מהרגיל.

- הבטחתי לתת עדכון משבת שעברה. בשבת שעברה הגיע לבית הכנסת שלי הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ', מלווה בתושב העיר אורי אורבך, לדבר בליל שבת. אני הצגתי אותו והזכרתי ששמעתי אותו מדבר בעבר והתרשמתי לטובה מדבריו. הוא עלה לדבר ואמר שכיוון שהזכרתי את מה שהוא אמר באותו הזדמנות, אז הוא יחזור על הדברים. את עיקרם כתבתי כאן. לאחר מכן בררתי על מה הוא דיבר בבית הכנסת השני בשכונה ושם הוא דיבר על נושא מפרשת השבוע. השיחה היתה נטולה הקשר פוליטי, אך אני מניח שמי שהקשיב היטב יכל לשמוע רמזים כאלה ואחרים.

- באותו ליל שבת אכל אצלי חבר שעלה לארץ מבריטניה לפני כחמש שנים. הוא התפלל בבית הכנסת השני בו דיבר הרב הרשקוביץ'. שאלתי אותו כשאלת תם מי דיבר אצלם, ותשובתו היתה: איזה פרופסור אחד שקשור איך שהוא ל"אחדות" (הסבר: "אחדות" זו שמה של המפלגה הדתית המקומית בעיריית מודיעין). כמה ימים לאחר מכן שאל אותי אחד מחברי הקהילה שלי: תגיד, מה הקשר של אורי אורבך למודיעין? עניתי לו שהוא גר בעיר. "אבל מה פתאום הוא התפלל אצלנו בליל שבת?" הוא שאל חזרה. עניתי לו: "הוא גם מתמודד מטעם הבית היהודי". ואז הוא שאל: "הוא לא תמיד היה פוליטיקאי, נכון?!".
יודגש, שני האנשים הללו אינם (!) יוצאים מהכלל. לדעתי, הם משקפים נכונה את מרבית קהל היעד של המפלגות הדתיות-לאומיות.

- גליתי השבת שיש עלון בשם "שבת אחים" (בעלון כתוב שיש להם אתר אינטרנט כאן, אך אני לא הצלחתי להכנס אליו). אינני יודע מי מוציא אותו לאור ומה המניעים שלהם, אך אני יכול לומר שהשבת היתה בעלון כתבה/מאמר מעניין שכתבה מיכל מלמד (שבמערכת כנראה הניחו שאנחנו אמורים לדעת מי היא...), תחת הכותרת "המפץ הגדול בציונות הדתית" ובו מתואר מחקר המנתח את הציונות הדתית לפלגים. להלן חלק מהדברים:
7.3% מבין חובשי הכיפות הסרוגות מגדירים עצמם חרד"לים. מתוכם 93% מעידים על עצמם כי הם "ימין קשה" ו7% כימין.
15% מגדירים עצמם כ"תורני לאומי" ומתוכם 70% אומרים כי הם ימין קשה, 28% כימין ו2% מרכז.
16.3% הגדירו עצמם כ"דתי לאומי" ושם ההתפלגות הפנימית היא 43% ימין קשה, 46% ימין ו11% מרכז.
ההפתעות הגדולות יותר היו כשהתברר כי 25.9% הגדירו עצמם "דתי לאומי ליברלי" עם התפלגות של 6.7% ימין קשה, 49% ימין, 32.3% מרכז ו12% שמאל.
ההפתעה המרעישה והדרמטית מכל היתה כשהתברר כי 35.5% מהציבור הציוני דתי מגדיר עצמו כ"דתי מודרני". ציבור ענק זה המתגורר ברובו בערים ובקיבוצים הדתיים מתפלג בתוכו באופן הבא: 2.4% מגדירים עצמם כימין קשה, 21.5% כימין, 30.9% כמרכז ו45.2% כשמאל.
אני חושב שדי ברור שיש להביט על מחקר זה קצת בספקנות, שכן בחירת אזורי המדגם והמשקל שנותנים לכל אזור משפיע באופן ישיר על התוצאות.

- ומסקר לסקר. ב"בשבע" של השבת פורסם אחד הסקרים המצחיקים ביותר שאני זוכר בשנים האחרונות (רובו פורסם גם כאן). התוצאות כפי שהובאו בבשבע מצביעים על כך שרוב הציבור חושב שכצל'ה יותר מתאים להיות מנהיג הציבור הדתי-לאומי, עם זאת ל-50% (!!!) לא היתה עמדה בנושא. בנוסף, בסקר שכחו לשאול למי מתכוונים להצביע. או אולי כן שאלו ורק שכחו לפרסם...

- באתר המחודש של הבית היהודי יש כמה דברים מעניינים (וגם לינק לבלוג הזה, נראה מי יצליח למצוא), ביניהם הקטע הבא:
האם אתם נשמעים לרבנים?
אנחנו מתייעצים עם רבנים הקרובים לנו אבל איננו מפלגה המצייתת לרבנים אלא תנועה המכבדת ונעזרת בהם. אנחנו מעדיפים שהרבנים היקרים לנו יובילו את החינוך וחיי הדת של הציבור וישאירו את הפוליטיקה המפלגתית לנציגי הציבור הפוליטיים. זה נכון לפוליטיקה ונכון לתורה.
אולי אם כן הגיעה השעה למעט בפרסום רשימות תמיכה של רבנים במפלגה, במיוחד אם חלקם הינם לא יותר מר"מים בישיבות תיכוניות... (אם כבר היה אפשר להסתפק רק ברשימה חלקית של ראשי ישיבות ורבני ערים)
באתר של האיחוד הלאומי, שגם עבר מתיחת פנים (אך עוד לא הוציאו ממנו את כל מי שכבר לא שייך לאיחוד הלאומי) אין מילה על רבנים, או על מי הם רבני המפלגה (גם לא מצאתי אף מילה על הפיצול) על אף שלפי מספר פרסומים עניין הרבנים היתה אחת הנקודות העיקריות שבגללן התרחש הפילוג.

אני מחפש מישהו שיכתוב מעין טור כזה מדי פעם המסכם את חדשות המגזר. אם יש מבין הקוראים מישהו שמוכן להתנדב לטובת העניין, בבקשה שיפנה אלי.

אין תגובות: