יום ראשון, 4 בינואר 2009

פוליטיקה בבית הכנסת

בשבת הקרובה אמור להתארח בעיר מודיעין הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ' המתמודד בראש רשימת הבית היהודי בבחירות הקרובות לכנסת. הגיעה פנייה לבית הכנסת שלי אם נסכים שהוא ייתן דבר תורה בבית הכנסת בליל שבת בין קבלת שבת לערבית.

האם יש לאפשר למועמדים ממפלגה זו או אחרת לבוא ובעצם לתת נאום בחירות אצלנו בבית הכנסת?

האמת צריכה להאמר, שבנוגע לאדם הספציפי הזה הזדמן לי ולרעייתי לשמוע את הרב פרופ' הרשקוביץ' מדבר בתחילת הקיץ וגם הכרתי את אתר האינטרנט שלו ומאד התרשמנו ממנו ומאופן דיבורו. באותו הזדמנות הערתי לעצמי שבעתיד כדאי לנסות ולהביא את הרב הרשקוביץ' לדבר פעם במודיעין. כך שקשה לי להסביר לעצמי מדוע דווקא עכשיו אחרי שהוא הצטרף למרוץ הפוליטי, פתאום לא ארצה שהוא יבוא לדבר אצלי בקהילה.

בכלי התקשורת בארץ מקובל שברגע שאדם מצטרף למפלגה אז הוא כבר לא יכול לכתוב טור דעה בעיתון. לדוג' אורי אורבך ומשה פייגלין שכתבו טורים שבועיים בעיתון הפסיקו לכתוב ברגע שקיבלו מקום ברשימות השונות לכנסת. בעיני, יש בזה קצת צביעות, שכן בכל אותם השנים שהם כתבו הם הביעו את אותם הדעות ותמכו באותם מצעים פוליטיים שעליהם הם מתמודדים, אז מדוע דווקא עכשיו עליהם להפסיק לכתוב?

אלא מאי? שאם הם ימשיכו לכתוב יהיה בזה חוסר הגינות כלפי המתמודדים האחרים שגם ירצו טור קבוע בעיתון, או במקרה שלנו גם ירצו לבוא ולדבר בבית הכנסת.

ניסיתי לחשוב אם תגובתי היתה שונה אילו היה מדובר על מישהו ממפלגה שאני פחות מזדהה איתה. אני חושב שהדברים שכתבתי לעיל, נכונים גם במפלגות אחרות. אם הרב שלמה בניזרי או מתמודד אחר מש"ס או מיהדות התורה שיכול לתרום מחכמתו התורנית לטובת הקהילה שלי היה רוצה לבוא, אינני רואה סיבה למנוע זאת. והדברים נכונים כמובן גם כלפי ר' אבי רט או כצל'ה מהאיחוד הלאומי, שאשמח אם יבואו לדבר בפני הקהילה. סך הכל מכל האנשים הללו אני חושב שיש לי ולחבריי בקהילה הרבה ממה להתרשם וללמוד.

כמובן שיש גם סיכון בדבר. אם מתמודד אחר שבניגוד לדוגמאות שהבאתי לעיל, אף פעם לא התעסק בנושאי חינוך ותורה ורק היה עסקן כל חייו ירצה בשם השוויון גם כן לבוא ולדבר, לא נוכל למנוע זאת ממנו. זה אכן סיכון, אך כאמור לעיל אינני רואה בזה מספיק סיבה למנוע מאדם שכן מתאים לבוא ולדבר בפני הקהילה.

לאחר כל האמור יש להקפיד על שני דברים:
א. אופי הדיבורים - השיחה/שיעור צריכים להיות עיקרם בדברי תורה כיאה לבית הכנסת. במקרה של האנשים שהזכרתי כאן בשמם, אני חושב שניתן לסמוך עליהם שהם יודעים לשמור על הגבולות הנכונים.
ב. לבית הכנסת אסור להיות מזוהה עם מפלגה מסויימת - אנשים שונים מרקעים שונים מגיעים להתפלל בבית הכנסת, ויש לשמור על כך שברור שבית הכנסת איננו רק מיועד למי שמצביע למפלגה כזו או למי שלא מצביע למפלגה אחרת.

אינני יודע עדיין אם אהיה בעיר בשבת הקרובה (זה תלוי בהמשך המלחמה), אם כן ואם הרב דניאל הרשקוביץ' אכן יבוא לדבר אצלי בבית הכנסת, אשמח לעדכן אתכם אם נשמרו הגבולות דלעיל.

אין תגובות: