יום ראשון, 26 באוקטובר 2008

יצא לאור: צהר, גליון לד

גליון תשרי של כתב העת צהר יצא לאור (כתב העת צהר מתפרסם כאן בדחייה של כחצי שנה). הגליון הפעם מוקדשים מספר מאמרים לנושא "לאומנות יהודית".
בגליון תוכלו למצוא את המאמרים הבאים (עם קצת הערות שלי על חלק מהמאמרים):
צהר לתלמוד והלכה
- על הפסיקה בענייני בתי הדין לגיור - הרב יהודה הרצל הנקין. הרחבה של המאמר הזה שהתפרסם כחדשיים לאחר פירסום פסק הדין של הרב שרמן בענייני גיורי הרב דרוקמן.
- האם המברך צריך לשתות מכוס ברכת האירוסין? - הרב דרור פיקסלר. המסקנה היא שהמברך אינו צריך לשתות וברכת הגפן נידונה כברכת המצוות ולא כברכת הנהנין.
- הלכה ואומרים כן (בנייה בשבת על ידי נכרים בשעת הדחק בארץ ישראל) - הרב אברהם הלוי גיסר. הרב גיסר, רבה של עפרה, מגן על ההוראה שנתן לבנות בתים ביישוב על ידי גויים על מנת להשיג הכרעה משפטית.
- בתים בשבת על ידי גוי, האמנם מותר?! (תגובה לרב גיסר) - הרב מאיר נהוראי. הרב נהוראי סבור שאין מקום להתיר אמירה לעכו"ם לצורך יישוב הארץ וק"ו שלא לצורך הישג משפטי, כמו כן הוא חושש מפני הרחבה של ההיתר וחילול השם.
- דרכי הגויים כבסיס לשיקול הלכתי - יצחק הנשקה
- גברים ונשים במעמד 'הקהל' - הרב יהודה זולדן
צהר לאומנות יהודית
- יצירה אומנותית ועבודת ה' - הרב דוב ברקוביץ'
- על אומנות של אמונה ואמונה של אומנות - אבי רט
- האומנות - בין יצרים ליצירות - איתי אליצור
- הניגון - בין תרבות להנאה ובין שמחה למספד - הרב בניהו ברונר
- מעבר לצלילים (על מוסיקה בעבודת ה') - הרב מוטי הרשקופ
צהר למשפחה
- סרבנות גט: מאפיינים, מניעים ודרכי התמודדות - שולמית וולפיש. המחברת, טוענת רבנית, עשתה עבודת מחקר מרשימה בניסיון לעמוד על המניעים של סרבני הגט. אחת המסקנות העולות מעבודתה זה שיש מקום לבית הדין להפנות סרבני גט לטיפולים פסיכולוגיים ובכך להקל על כל הצדדים את מתן וקבלת הגט. משפט אחד מתוך המאמר שכדאי לזכור:
המחסום הראשון היה הקושי באיתור המועמדים לראיון. קושי זה נבע מאי הענותם של ארגונים שונים, שלהם מידע לגבי הליכי גירושין שנמשכו זמן רב, להסכים לספק נתונים על האוכלוסייה המבוקשת. מדובר הן בארגוני נשים, הן בארגונים הפועלים לשמירת זכויותיהם של גברים בהליכי גירושין והן בגורמים אחרים. הגורם היחידי ששיתף פעולה... היה הרב אליהו בן דאהן, מנהל בתי הדין הרבניים.
- מסורבת גט או פושעת ערמומית? (טענת "מאיס עלי" באשה שיצאה לתרבות רעה) - הרב יצחק שטיינברג
צהר למלחמתה של תורה
- כיצד קובעים מהי משנה? (תגובה למאמרו של הרב שרלו מהגליון הקודם) - הרב אריה כ"ץ
- משנה לא זזה ממקומה (תשובה לרב אריה כ"ץ) - הרב יובל שרלו. התכוונתי בזמנו להתייחס למאמרו של הרב שרלו מהגליון הקודם אך זה פרח מזכרוני. בעז"ה באחד הימים הקרובים אמצא לזה את הזמן.
- הורדת קבצים מהאינטרנט - מהגמרא למעשה (בעקבות מאמרו של הרב שמואל אריאל) - הרב יצחק נריה.
צהר לביקורת ספרים
"ואהבת - לרעך כמוך" (על ספרו של הרב אברהם וסרמן) - הרב מיכאל רוטנברג. אם בפעמים הקודמות ביקרתי את המדור הזה, הפעם נסתתמו טענותי במאמר יפה ורציני שכתב הרב רוטנברג.

אין תגובות: